Škola pro udržitelný rozvoj
Mladí ladí D-DUR
Škola je zapojena do projektu Škola pro udržitelný život -  „Mladí ladí D-DUR (demokratický dialog o udržitelném rozvoji)“, podpořeném z programu ERASMUS+, který realizuje Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s., 2019/2020. Hlavním cílem projektu je umožnit skupinám mladých lidí navázání demokratického dialogu s osobami s rozhodovací pravomocí na místní (komunální) úrovni, dalšími odborníky a komunitou tak, aby díky tomuto dialogu spolupracovali při řešení zásadních otázek udržitelného rozvoje obce - vytvořili svou vizi obce a dosáhli uskutečnění praktického místního projektu jako prvního kroku k naplnění této vize. Dílčími cíli pak jsou:

  • Realizací třídenního pobytu podpořit mladé před vstupem do demokratického dialogu.
  • Prostřednictvím dialogu mladých lidí s osobami s rozhodovací pravomocí, dalšími odborníky a komunitou vytvořit v několika obcích vizi obce a uskutečnit konkrétní projekty, které k ní přispějí.
  • Umožnit mladým sdílet své zkušenosti s demokratickým dialogem, tvorbou vize a realizací praktického místního projektu s dalšími mladými lidmi a zainteresovanými osobami.

Uvedeno do praxe: - informační panel o vodních ptácích na rybníku Kačák - informační panel o významu odumírajícího dřeva v krajině, typy budek, ptáci a dřevní hmyz lužního lesíku u Kačáka - infotabulky na mrtvé stromy - proč nejsou pokáceny, jakou ekologickou funkci v krajině plní - infotabulka o zapomenutém pohřebišti z 2.poloviny 18. století v Hartě - informační panel ke zbytkům opevnění z Bramborové války - lavička u místa komunitního setkávání na Ovčáku v Hartě - zvýšená frekvence svozu tříděného odpadu ve Vrchlabí - vytvoření živého plotu k odclonění kontejnerů na tříděný odpad před motorestem v Hartě VIZE Vrchlabí jih, Harta 2019-2030: ZDE Psali o nás v Newsletteru ŠUŽ: ZDE
Jaké fáze jsme již realizovali: Vytváření bezpečného prostředí ve třídě - Ladění skupiny - Křesílka a
kachna - Pexeso Vnímáme místo i sebe - video Soar (Vzlet) - Lybyrint jako město - Jak vnímám svoji obec Vnímavost k sobě samému - Achillova pata - Co bych byl, kdybych byl a proč? - Sebehodnocení Smyslové vnímání přírody, krajiny a místa - Stezka (Kačák, lužní lesík) - moje tvorba

  • pocitová mapa, výroba a vyplnění
Via silné stránky - představení silných stránek - výběr svých silných stránek - jak mě vidí ostatní - krok 2: mínulost - které silné stránky jsme již procvičili v rámci projektu - test silných stránek Z pobytového programu na SEVERu v H. Maršově - prezentace dosavadních výsledků projektu - quest po Maršově, Berthold - ZOOM - Fishbanks, udržitelné chování při mořském rybolovu - Obec 2030: 17 cílů OSN, je Maršov udržitelná obec? Xtero udržitelnosti obce - divadlo na téma z udržitelnosti obce - mapování Vrchlabí jih, Harta: páteřní infrastruktura, zeleň, problematická místa, kdo by mohl pomoci při řešení? Obec 2030 - Vrchlabí, Harta - Správa obce - Lidé - Hospodářství - Veřejná prostranství, rozvoj obce - Spolupráce s okolním světem - Příroda Vize obce 2019-2030 - beseda s odborníky: Jiří Louda, Krkonošské muzeum Správy KRNAP - Bramborová válka Jakub Šimurda, Krkonošské muzeum Správy KRNAP - Význam odumřelých stromů v krajině, připravovaná Přírodní památka Vejsplachy - kontakt zástupců Ornitologické sekce při Správě KRNAP: seznam ptáků žijících na rybníku Kačák a v lužním lesíku - kontakt zoologa Správy KRNAP: kteří brouci obývají odumřelé dřevo ve Vrchlabí? - v jednání o průvodcovské procházce pro veřejnost po valech opevnění z Bramborové války -vytvoření vize Vrchlabí jih, Harta 2019-2030: veřejné připomínkování vedením města, školním parlamentem i širokou veřejností - informace o projektu ve školním parlamentu - příprava podkladů pro informační panely: Bramborová válka + opevnění na Ovčáku Hnízdící ptáci a ptáci na tahu na Kačáku Ptáci a dřevní hmyz v lužním lesíku u Kačáku Význam odumřelých stromů v krajině Sdílecí online setkání - vystoupení zástupce ČR při OSN - zhodnocení projektu koordinátory ze SEVERu - představení projektu jednotlivých škol - připomínkování projektů Závěrečná online konference škol zapojených do programu Škola pro udržitelný život

Valím na valy
Projekt žáků 9.C, který vede ke vzniku naučné stezky z Harty k valům nad Ovčákem. Navazuje na projekt Mladí ladí D-DUR. Naučná stezka má 5 nových informačních panelů, 6. panel je u ohniště na Ovčáku, o Bramborové válce, z loňského roku 2020. Fáze projektu: léto 2020 - zaměření valů v terénu podzim 2020 - inventarizace dřevin na valech, zbytcích opevnění (druh dřevin, počet, obvod kmene ve výšce 120 cm nad zemí) jaro 2021 - příprava podkladů na informační tabule: 1. úvodní tabule, historie pošty v Hartě 2. vila Krönig, disco Dr. Max, letokruhy pokáceného buku 3. zámek (v Hartě) 4. švestkový povyk 5. Bramborová válka (1778-1779) 6. Valy, válka o bavorské dědictví jaro 2021 - odstranění náletových dřevin z valů květen/červen - instalace panelů naučné stezky Realizováno z grantové podpory Města Vrchlabí.
Partneři projektu

Celostátní program, který navazuje na myšlenky Agendy 21. Cílem programu je aktivní zapojení žáků školy do řešení místních komunitních problémů, které si také kladou za cíl zlepšovat životní, kulturní a sociální prostředí v regionu. Program si klade za cíl spolupráci učitelů, žáků, místní samosprávy i široké veřejnosti, snaží se finančně zapojit do projektů i místní firmy. Realizováno za podpory Nadace Partnerství a SEVER.