Primární prevence


Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště Základní školy, Vrchlabí, Školní 1336 poskytuje v souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb. poradenské a konzultační služby. Na realizaci preventivního programu školy se podílejí všichni zaměstnanci školy.
Pravidla poskytování poradenských a konzultačních služeb:
1. Poradenské služby jsou poskytovány bezplatně všem žákům, jejich zákonným zástupcům a všem pedagogickým pracovníkům.
2. Poskytování poradenské služby je především úkolem školního metodika prevence, výchovného a kariérního poradce, speciálního pedagoga a školního psychologa.
3. Při poskytování poradenských služeb všichni postupují v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
4. Přístup k osobním údajům žáků a jejich zákonných zástupců se řídí platnými zákony a směrnicemi problematiky GDPR – s osobními údaji bude nakládáno dle § 28 odst. 4–6 zákona č. 561/2004 Sb. a dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679, o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice č. 95/46/ES – dále jen „GDPR“.
5. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas zákonného zástupce nezletilého žáka. Souhlasu není třeba, jedná-li se o krizovou intervenci.

Náplň práce školního poradenského pracoviště
Cílová skupina žáci:
  • Vytvářet vhodné podmínky pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků a pro rozvoj jejich osobnosti v průběhu vzdělávání.
  • Pomáhat při utváření jednotlivých třídních kolektivů a podporovat zdravé školní klima. Sledovat klima tříd.
  • Naplňovat vzdělávací potřeby a rozvíjet schopnosti, dovednosti a zájmy žáků: základy osobnostního a sociálního růstu, které podporují školní a kariérovou úspěšnost; uplatnění dovedností, které vedou k pocitu bezpečí žáků ve školním i mimoškolním prostředí; osvojení postojů, dovedností a znalostí, které žákům umožní pochopit a respektovat nejen sebe, ale i ostatní spolužáky.
  • Poskytovat odbornou pomoc při volbě povolání: získání základů k osvojení takových dovedností, postojů a znalostí, které žákům umožňují přechod na školu vyššího typu; pochopení vztahu mezi osobními kvalitami a světem práce; vývoj profesních cílů jako výsledku profesionální orientace a řady zájmových aktivit.
  • Pomoci nalézt vhodnou volbu vzdělávací cesty: získání dovedností, postojů a znalostí, které zefektivní učení; uplatnění strategií, které vedou k dosažení úspěchu ve škole; pochopení vztahu mezi školní prací a životem ve společnosti.
Cílová skupina žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP):
  • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
  • Poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření.
  • Poskytnutí odborné podpory při začlenění do běžného školního kolektivu.
  • Na základě doporučení odborných center (PPP, SPC) zajistit individuální integraci.
  • Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin.
  • Podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami.
  • Kontinuální spolupráce se školskými poradenskými zařízeními – pedagogicko-psychologická poradna (PPP), speciálně pedagogické centrum (SPC).
Cílová skupina žáci nadaní a mimořádně nadaní:
  • Vyhledávat děti nadané, mimořádně talentované a vytvářet pro ně vhodné, motivující prostředí a podmínky.
  • Poskytování podpůrných opatření pro žáky nadané.
  • Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření.
  • Neustále rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti.
  • Zapojovat tyto žáky do soutěží, projektů.
  • V případě mimořádně nadaného žáka spolupracovat se školským poradenským zařízením (PPP).
Cílová skupina žáci neprospívající:
  • Zajištění primární prevence školní neúspěšnosti.
  • Včasná péče o neprospívající žáky.
  • Odborná pedagogická pomoc těmto žákům.
  • Pomoci nalézt vhodnou volbu vzdělávací cesty, vyzdvihnout jejich přednosti před nedostatky.
Cílová skupina žáci s poruchami chování:
  • Předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace.
  • Minimalizovat neomluvenou absenci.
  • Poskytovat pomoc žákům v obtížných životních situacích.
  • Pracovat s třídními kolektivy, včas řešit aktuální problémy ve třídě.
  • Neustálá spolupráce s poradenskými centry – PPP, SPC, SVP, OSPOD.
  • Průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou.
Cílová skupina – zákonní zástupci žáků:
  • Prohlubovat a zlepšovat spolupráci se zákonnými zástupci: třídní schůzky, individuální konzultace, řešení konkrétních problémů.
  • Poskytovat zákonným zástupcům co nejkompletnější informace z poradenské problematiky.
  • Zapojit zákonné zástupce do mimoškolních aktivit organizovaných školou.
  • Pomoci zákonným zástupcům při komunikaci se školskými poradenskými zařízeními.
Cílová skupina – pedagogičtí pracovníci školy:
  • Rozvíjení profesních dovedností pedagogických pracovníků.
  • Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí.
  • Poskytovat metodickou pomoc a podporu učitelům při začleňování problematiky psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školního vzdělávacího programu.
  • Pomoc při včasné intervenci u aktuálních problémů u jednotlivých žáků a třídních kolektivů.



Ředitel školy Mgr. Jaroslav Pleva pleva@zsskonivr.cz


  • zodpovídá za realizaci ŠPP
  • je součástí poradenského týmu
  • jedná s rodiči žáků
Školní metodik prevence, zástupce ředitele, koordinátor školního poradenského pracoviště Mgr. Lenka Vlachová vlachova@zsskonivr.cz


  • sestavuje ŠPP a další plány pro preventivní aktivity ve škole
  • spolupracuje s vedením školy, výchovným poradcem, třídními učiteli, ostatními pracovníky školy, PPP, okresní metodičkou, psychology a dalšími organizacemi, institucemi a odborníky
  • mapuje výskyt rizikového chování ve škole
  • řeší a eviduje rizikové chování ve škole
  • zajišťuje a koordinuje preventivní aktivity a programy prevence pro žáky
  • poskytuje materiály a informace všem učitelům k dané problematice
  • jedná s rodiči žáků
  • aktivně spolupracuje s rodinou v případě krizové intervence
  • spolupracuje s žákovským parlamentem

Školní metodik prevence pro 2.stupeň Mgr. Simona Grégrová gregrova@zsskonivr.cz


  • mapuje výskyt rizikového chování ve škole
  • řeší a eviduje rizikové chování ve škole
  • zajišťuje a koordinuje preventivní aktivity a programy prevence pro žáky
  • poskytuje materiály a informace všem učitelům k dané problematice
  • jedná s rodiči žáků
  • aktivně spolupracuje s rodinou v případě krizové intervence
Výchovná poradkyně Mgr. Dana Krausová krausova@zsskonivr.cz


  • eviduje děti s SPU, eviduje integrované žáky
  • pomáhá při tvorbě individuálních vzdělávacích plánů
  • vede profesní orientaci žáků
  • spolupracuje s PPP a psycholožkou
Školní psycholožka Mgr. et Mgr. Jarmila Kupčeková jarmila.kupcekova@seznam.cz
(částečný úvazek - středa, čtvrtek od 12 do 15 hodin, pátek po domluvě – pracovna ŠPP)
  • podílí se na prevenci školní neúspěšnosti
  • spolupracuje při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • pomáhá při sestavování individuálního vzdělávacího plánu u těchto žáků
  • podílí se na vyhledávání žáků mimořádně nadaných
  • pomáhá s výběrem vhodné techniky učení pro žáky
  • pomáhá při mapování sociálního klimatu třídy
  • spolupracuje na prevenci negativních jevů (šikana, záškoláctví, užívání návykových látek aj.)
  • poskytuje krizovou intervenci a pomoc při zvládání náročných životních situací žáka a zpracování krize pro žáky a učitele
  • poskytuje učitelům poradenství a podporu v oblasti spolupráce třídy a třídního učitele
Speciální pedagožka Mgr. Petra Kubátová kubatova@zsskolnivr.cz


  • logopedická péče
  • podílí se na prevenci školní neúspěšnosti
  • spolupracuje při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • pomáhá při sestavování individuálního vzdělávacího plánu u těchto žáků
  • podílí se na vyhledávání žáků mimořádně nadaných
  • pomáhá s výběrem vhodné techniky učení pro žáky
  • poskytuje učitelům poradenství a podporu v oblasti spolupráce třídy a třídního učitele
Třídní učitel žáka
  • mapuje projevy rizikového chování žáků ve své třídě
  • je manažerem třídního dění a preventivních aktivit
  • mapuje žáky s mimořádným nadáním
  • podílí se na předcházení školnímu neúspěchu žáků
  • vede třídnický sešit
Preventivní tým pro řešení rizikového chování ve škole
  • Mgr. Jaroslav Pleva, ředitel školy
  • Mgr. Lenka Vlachová, zástupce ředitele, koordinátor školního poradenského pracoviště, školní metodik prevence
  • Mgr. Simona Grégrová, školní metodik prevence pro 2.stupeň
  • Mgr. Dana Krausová, výchovná poradkyně
  • Mgr. Miloslava Graciasová, zástupce ředitele pro 1. stupeň
  • Mgr. Michal Matěna, zástupce ředitele pro 2. stupeň
  • Mgr. et Mgr. Jarmila Kupčeková, školní psycholožka
  • Mgr. Petra Kubátová, speciální pedagožka
  • třídní učitel žáka


Preventivní tým
  • řeší rizikové chování žáků, dodržuje postupy platné pro naši školu
  • řeší situaci s třídními kolektivy
  • jedná s rodiči žáků
  • jedná s Policií ČR, PPP, OSPOD, psychologem, dětskou lékařkou
  • svolává případovou komisi
  • vyhledává žáky ohrožené školním neúspěchem


Konzultační hodiny po telefonické domluvě či e-mailem kdykoli.

Bezpečně v životě i na sociálních sítích 2024/2025


V měsíci září přišel opět mezi žáky naší školy Mgr. Martin Kaliba z Univerzity Hradec Králové, aby navázal na předchozí programy z nižších ročníků.
Připravil si hry a úkoly pro žáky 1. až 7. ročníků, které vedou k vzájemné spolupráci, dohodě a respektu jednoho k druhému. Žáci z nižších ročníků například navštívili jinou planetu. Cestou museli společně řešit úkoly, při kterých se ukázalo, jak jsou děti schopny spolupracovat a jak snadno se může stát někdo škůdcem v kolektivu, aniž by chtěl něco kazit. Najít řešení v zátěžové situaci není snadné ani pro dospělé, ale děti vše zvládly a vrátily se nakonec šťastně z vesmíru zpět.

Realizováno za pomoci Královéhradeckého kraje.
Lenka Vlachová, školní metodik prevence


Seminář Komunikace s rodiči pro učitele


V květnu 2023 jsme pro naše pedagogy 1. i 2. stupně uspořádali seminář Komunikace s rodiči pro učitele s manželi Kašparovými z Prahy. PaedDr. Zdeňka Kašparová spolu se svým manželem působí v pedagogicko-psychologické právní poradně a je vyhledávanou odbornicí. Podělila se s námi o své zkušenosti v oblasti péče o děti i jak lépe komunikovat s rodiči. Diskutovali jsme o postavení a roli rodičů ve vzdělávacím procesu jejich nezletilých dětí, jejich chování a možných reakce na informace pedagogů. Seminář jsme společně zhodnotili jako velmi přínosný svými praktickými zkušenostmi i materiály, které jsme získali.
Zapsala: Lenka Vlachová


Psychosomatika a psychohygiena učitelů


Seminář s MUDr. Hadašem z Hradce Králové
3. února 2023 měli žáci pololetní prázdniny. Naši učitelé neodpočívali, ale využili prázdnin k dalšímu sebevzdělávání. Tentokrát na téma Psychosomatika a psychohygiena učitelů. Pozvání přijal psycholog MUDr. Hadaš. Se svou manželkou se při výkladu skvěle doplňovali. Nabídli našim učitelům, aby sami otevřeli témata, která jsou pro ně důležitá. A jak už to u učitelů chodí, práce s dětmi je pro ně mnohdy důležitější než ošetření svých potřeb. Proto se téma stočilo i k práci se třídou a žáky. Seminář byl hodnocen jako velmi zdařilý.
Mgr. Lenka Vlachová

Bezpečně ve škole i na sociálních sítích


V 2. pololetí školního roku 2022/23 k nám opět zavítal Mgr. Martin Kaliba z Univerzity Hradec Králové, aby navázal na preventivní programy z loňského roku, které si žáci 3. až 7. ročníků díky tomuto lektorovi velmi oblíbili.
Děti se učí dobrým vztahům i zdravému přístupu k životu formou her typu win-win, řešením úkolů ve skupinách i povídáním. Diskutují o nabídkách nebo výzvách, které se objevují na sociálních sítích, učí se jim odolávat, rozpoznávat manipulativní jednání. Vyzkoušeli si spolupráci při hrách, kdy vítězí nikoli jednotlivec, ale skupina, neboť budování dobrých a zdravých vztahů je důležitou součástí bezpečného chování na sociálních sítích. Žáci tak dokáží mnohem lépe odolat nástrahám a agresorům.
Zajistit kvalitní preventivní programy se nám daří díky dotacím Krajského úřadu Královéhradeckého kraje i ochotné spolupráci Mgr. Martina Kaliby.
Zapsala: Mgr. Lenka Vlachová, ŠMP

Sebezkušenostní výcvik


BESEDA PRO RODIČE S MGR. MARTINEM KALIBOU

V úterý 16.5. jsme se s rodiči sešli na besedě již po třetí. Mile nás překvapil velký zájem rodičů.
Tentokrát jsme zvolili téma na přání rodičů Dítě a nebezpečí na sociálních sítích. Seznámili jsme se s oblíbenými youtubery, viděli jsme ukázky videí, kterými se baví naše děti. Mgr. Kaliba také upozornil na nebezpečí, které číhá na děti při komunikaci s kamarády (a nejen s nimi), neboť odhalit predátora na sociálních sítích na první pohled je velmi obtížné. Připomněli jsme si zásady bezpečné komunikace. Mgr. Kaliba zdůraznil, že žádný rodičovský zámek ani zákazy naše děti neochrání. Důležité je si s dětmi povídat, co je baví, jakou počítačovou hru hrají, zkrátka projevit opravdový zájem. A hlavně – všímat si změn v chování dětí.
Děkujeme našemu SRPDŠ za finanční podporu, rodičům za jejich zájem a Mgr. Kalibovi za odborný výklad a paní školnici za výborný koláč.




Děti a návykové látky


Děti a návykové látky - tak zněl název besedy pro rodiče i učitele, která se uskutečnila 21. 11. v naší škole s Mgr. Martinem Kalibou z PdF Hradec Králové.
Naše děti se běžně setkávají od útlého věku s návykovými látkami, aniž bychom si to my, dospělí, uvědomovali. Jen ve spotřebě alkoholu jsme na nejvyšších příčkách mezi státy Evropy. Účastníci besedy se seznámili s různými typy návykových látek, se kterými se mohou děti setkat, jejich účinky na mladistvý organizmus a triky distributorů, kteří je nabízejí nejen na webových stránkách. Málokdy přemýšlíme nad tím, jak snadno dostupné tyto látky pro naše děti jsou.
Potěšila nás velká účast rodičů i jejich zájem o danou problematiku. Díky kladným ohlasům plánujeme další společnou besedu, tentokrát na téma Děti na sociálních sítích.


Děkujeme SRPDŠ za finanční podporu akce.

Mgr. Lenka Vlachová, ŠMP

JAK NA TŘÍDNICKÉ HODINY


O posledním květnovém víkendu učitelé z Liščáku nezaháleli. Společně vyjeli do Dvora Králové
na teambuidingovou akci. Její součástí bylo i další vzdělávání učitelů v dovednostech, jak vést lépe třídnické hodiny. Prožitkovým seminářem nás provedl Mgr. Martin Kaliba z Univerzity Hradec Králové. Učitelé si nejen vyslechli teoretickou část, ale dobrovolníci si mohli některé aktivity vyzkoušet i na vlastní kůži. Po 8hodinovém maratonu nám byla odměnou prohlídka večerní Zoo. Přestože učitelé věnovali víkend sebevzdělávání, akce byla hodnocena kladně.

Mgr. Lenka Vlachová, ŠMP

Práce s problémovým chováním obtížně se začleňujícího žáka


V rámci programu Na pomoc třídním učitelům proběhl
4. 2. 2022 seminář s psychologem PhDr. Janem Vyhnálkem, odborníkem na komunikaci a aplikovanou psychoterapii, pod názvem

Práce s problémovým chováním obtížně se začleňujícího žáka.



Obvyklým průvodním jevem problémového chování dětí
ve třídách a dalších skupinách dětí je jejich nedostatečné začlenění do kolektivu. To může být chápáno jako příčina nejen problémového chování, ale i školního neúspěchu a rizika sociálně patologických jevů. Nedostatečné začlenění dítěte obvykle souvisí s poruchami attachmentu, emoční nestabilitou, nadměrným stresem a disharmonickým vývojem. Je typickým projevem u dětí se syndromem CAN, ADHD/ADD, úzkostnými a depresivními syndromy a rizikem rozvoje poruch osobnosti. Podpora začlenění dítěte je jednou z hlavních strategií řešení dlouhodobě problematického chování a prospěchu dětí
u nás na škole. Seminář přinesl učitelům a vychovatelům znalosti umožňující porozumět problémovému chování dětí na základě modelů postupů práce se skupinou a
s jednotlivcem v běžné pedagogické praxi.

Mgr. Lenka Vlachová , ŠMP

Školní poradenské pracoviště


⦁ Každá škola má pedagogické pracovníky, kteří se kromě výuky věnují i preventivně-výchovné činnosti. Jedná se
o výchovného poradce a metodika prevence. Výchovný poradce se věnuje hlavně problematice kariérového poradenství (poradenství ohledně výběru střední školy) a práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Metodik prevence se zabývá tématy prevence rizikového chování (šikana, návykové látky, krádeže…). Tyto dvě funkce vykonávají pověření učitelé v rámci svého úvazku, nebo několika vymezených hodin.

⦁ Některé školy mají v poradenském týmu i školního psychologa a školního speciálního pedagoga. Školní psycholog vykonává na půdě školy činnost konzultační, poradenskou, diagnostickou, metodickou, a informační. Pracuje s žáky individuálně, ale i s třídními kolektivy a poskytuje konzultace rodičům žáků i pedagogickým pracovníkům.

Školní speciální pedagog poskytuje podporu a pomoc žákům s různou mírou stanovených podpůrných opatření a jejich rodičům a učitelům při práci s nimi.

⦁ Činnost obou je stanovena vyhláškou 72/2005 Sb. , ve znění pozdějších předpisů, a její novelou http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/16-197.htm

Výchovný poradce Mgr. Dana Krausová
499 421 563 krausova@zsskolnivr.cz
(konzultační hodiny každé úterý od 14 do 15 hod, po telefonické domluvě kdykoli)

Školní metodik prevence Mgr. Lenka Vlachová
499 421 563 vlachova@zsskolnivr.cz
(konzultační hodiny po telefonické domluvě či emailu kdykoli)

Školní psycholog Mgr. et Mgr. Jarmila Kupčeková jarmila.kupcekova@seznam.cz
(pondělí, čtvrtek 12.00 – 16.00, popř. po domluvě)

Speciální pedagog
Mgr. Ivana Nosková 499 421 563 noskovaova@zsskolnivr.cz

Speciální pedagog
Mgr. Romana Linková 499 421 563
linkova@zsskolnivr.cz

Na konci září proběhly adaptační kurzy 6. ročníků. Byly zaměřeny na navázání vztahů
s novými žáky, třídním učitelem a utužení třídního kolektivu. Součástí kurzu byl i jeden večerní program, kde se žáci seznámili se školní metodičkou primární prevence. Povídali si o obavách a očekáváních, která mají v souvislosti s přechodem na druhý stupeň. Zároveň hledali možná řešení, jak možné obavy řešit.
Lenka Vlachová
V letošním školním roce 2021/22 umožnilo vedení školy školní metodičce prevence nastoupit 5letý sebezkušenostní výcvik KVP. Výcvik povede k dovednosti pracovat s problémovými či nespolupracujícími skupinami žáků a učí čtení psychodynamiky skupinového dění na základě teorie dle Carla R. Rogese.
Výcvik vede paní Helena Vrbková, vedoucí instituce Život bez závislosti a šéfredaktorka časopisu Prevence. Každý rok absolvuje účastník kurzu zhruba 120 hodin výcviku ve vedení skupin rozdělených na 3 týdenní výcvikové pobyty.
Letošní výcvik byl částečně realizován za finanční podpory Královéhradeckého kraje“.

Mgr. Lenka Vlachová
„Realizováno za finanční podpory Královéhradeckého kraje“.
V průběhu října nás několikrát navštívila okresní metodička paní Kaplanová, aby pokračovala v práci se třídami, které se potřebují naučit řešit vztahové situace, které je potkávají v třídním kolektivu. Třídní učitelé úzce spolupracují se školní metodičkou, díky covidu je stále spousta práce v třídnických hodinách i komunitních kroužcích. Žáci se po roce a půl, kdy probíhala distanční výuka, učí znovu komunikovat se spolužáky, respektovat se navzájem, projevovat toleranci vůči ostatním, a tak navazovat kvalitní vztahy.
Lenka Vlachová

Je to vážně žalování?


Žáci 4. B se na začátku letošního školního roku sešli se školní metodičkou prevence. Společně se zamýšleli nad otázkou žalování. Toto téma je blízké všem dětem. Pomocí příběhů děti řešily situace, kdy je lépe obrátit se na někoho s prosbou o pomoc, kdy nabídnout pomoc sám a kdy je jednání motivováno záměrem někomu ublížit. V závěru zazněla nosná myšlenka: „Co nechci, aby dělali mně, nebudu dělat druhému.“
Cílem řady chystaných preventivních setkání je zlepšení vztahů mezi žáky na základě jasné, srozumitelné komunikace a respektu k sobě samým i sobě navzájem.

--
Mgr. Lenka Vlachová

Linka bezpečí v ZŠ Školní


Ve dnech 13. a 14. září proběhlo setkání žáků naší školy s pracovníky Linky důvěry. Diskutovali o možnostech využití anonymní linky, která je určena všem dětem a studentům do 26 let, kteří se potýkají s problémy. Tuto non stop linku využívá denně až 300 dětí.

--
Mgr. Lenka Vlachová